ActionAid lanceert campagne tegen geweld tegen vrouwen
ActionAid lanceert vandaag voor het derde jaar een campagne tegen geweld tegen vrouwen, dit keer onder de noemer The 35 Challenge; een push-up challenge waar iedereen aan kan meedoen. Marit Maij, directeur ActionAid licht toe: “Met deze campagne vraagt ActionAid aandacht voor het wijdverspreide geweld tegen vrouwen, niet alleen in huiselijke sfeer of publieke ruimte, maar ook in productieketens van onze producten.”
Geweld tegen vrouwen in productieketens is blinde vlek
De 35 in The 35 Challenge refereert aan het percentage vrouwen dat in hun leven te maken krijgt met geweld, 35%, en dit houdt in: 1 miljard vrouwen wereldwijd. Geweld tegen vrouwen is een mensenrechtenschending die op grote schaal voorkomt en vele vormen kent. Er is vaak aandacht voor huiselijk geweld of geweld in de publieke ruimte, maar minder bekend is het geweld tegen vrouwen in productieketens gelinkt aan de producten die wij in Nederland kopen en gebruiken, zoals kleding, verzorgingsproducten en elektrische apparaten. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 80% van de vrouwelijke textielwerkers in Dhaka, Bangladesh te maken krijgt met geweld.
86% Nederlanders: meer aandacht nodig voor geweld tegen vrouwen in productieketens
ActionAid liet deze zomer een opinieonderzoek uitvoeren naar de kennis en mening van Nederlanders over geweld tegen vrouwen in de productieketens. Maar liefst 86% van de Nederlanders vindt dat er meer aandacht moet komen voor geweld tegen vrouwen in productieketens van onze producten, en 83% vindt dat consument hier beter over moeten worden geïnformeerd. Ruim 85% is voor wetgeving die bedrijven verplicht geweld tegen vrouwen in productieketens aan te pakken, en 75% van de Nederlanders was niet bekend met het feit dat er in Nederland nog niet zulke wetgeving bestaat.
Bijna 92% vindt dat multinationals verantwoordelijk zijn voor het voorkomen van geweld tegen vrouwen in hun productieketens. Er bestaan vrijwillige richtlijnen voor bedrijven om mensenrechtenschendingen in ketens aan te pakken maar die worden minimaal nageleefd. Slechts 35% van de Nederlandse bedrijven onderschrijft deze richtlijnen en nog minder bedrijven houden zich er daadwerkelijk aan.
Daarnaast blijkt uit recent onderzoek van ActionAid Frankrijk dat multinationals uit verschillende industrieën zoals Bonduelle, L’Oréal, McDonalds en Accord ernstig tekortschieten in het identificeren en aanpakken van geweld tegen vrouwen in hun ketens, ondanks bestaande wetgeving in Frankrijk die bedrijven verplicht risico’s op mensenrechtenschendingen in kaart te brengen en te voorkomen. ActionAid pleit daarom voor IMVO-wetgeving die rekening houdt met vrouwenrechten. Dit najaar buigt de Tweede Kamer zich over de vraag hoe deze wetgeving eruit moet komen te zien.
Groep sterke ambassadeurs
De 35 Challenge zelf begint op 1 november en eindigt op 25 november, de Internationale Dag Tegen Geweld Tegen Vrouwen. Gedurende de maand november trainen de deelnemers voor 35 push-ups. Aanmelden kan vanaf 13 september via www.the35challenge.nl. “Het is een uitdaging om 35 push-ups achter elkaar te doen, maar middels een uitgebreid trainingsschema en workout-video’s worden deelnemers stap voor stap begeleid”, aldus Loraine Prengel, personal trainer en sport coach van deze challenge. De campagne wordt gesteund door een groep sterke ambassadeurs : presentator Geraldine Kemper, commissaris van politie Cheyenne Haatrecht, personal trainer Loraine Pengel, dans coach Deusa Marques, yoga instructeur Gregory Foster, actrice Zoe Love Smith, schrijver Pete Wu, programmamaker Eva Eikhout, filmmaker Elisabetta Agyeiwaa, acteur Dook van Dijck, ondernemer June Mirit, en journalist Tessel ten Zweege.